Čas aktivity | 60 minut |
Čas přípravy | 30 minut |
Počet účastníků | nezáleží |
Náročnost (Fyz/Psych/Znal) | 1/3/2 |
Prostředí | v místnosti s počítači |
Doba konání | nezáleží, může být vhodné i na začátek kurzu |
Počet instruktorů (na hru/přípravu) | 1/1 |
Týmová „soutěž“ ve vyhledávání na internetu s neobvyklým zadáním + reflexe na téma „Internet o nás ví jen tolik, kolik mu povolíme“. Vhodné i jako nadstavbová seznamovací aktivita.
Uváděli jsme příběh ze začátku knížky knížky „Here Comes Everybody“ o děvčeti, kterému ukradli telefon a ostatní ji pomohli zlodějku najít pomocí internetu (okradený zveřejnil na svém blogu, že je zlodějka drzá a klidně se přes jeho telefon přihlašuje k internetu -> zjištění emailu zlodějky, posléze identifikace fotky, kde bydlí, nalezení místa…). Cílem je účastníky naladit k víře, že s pomocí internetu lze skutečně nalézt kde co, jen je potřeba správně hledat.
Pro tuto aktivitu je nutné, aby každý účastník měl přístup k počítači, minimálně do dvojice a každý zároveň viděl na projektor.
Aktivitě předchází prezentace vyhledávacích rutin a syntaxí v Google search (viz. prezentace). Nemělo by být složité si přednášku několikrát projít a rutiny si osvojit. Poté rozdělíme účastníky do týmů (po 4 nebo 3) a vyhlásíme soutěž ve vyhledávání.
Vyhlásíme zahřívací otázky, které jsou nebodované, a jde spíše o zopakování toho, co účastníci viděli při prezentaci. Výsledky vyhledávání by měly být česky, slovensky nebo anglicky (aby si všichni mohli zkontrolovat). Je poměrně složité nalézt otázky, které procvičí všechna zmíněná témata a přitom mají jednoznačnou odpověď, proto v zahřívacím kole výsledky diskutujeme a připouštíme, že existuje více řešení. Vyhlášení soutěže v týmech by mělo povzbudit všechny k hledání.
Nyní nevyhledáváme „události“, vyhledáváme účastníky. Lidi z jiných týmů. Losem/kruhem určíme který tým vyhledá členy jeného týmu. Tým má za úkol najít co nejdetailnější informace o protihráčích z druhého týmu, z nichž nakonec vyberou 1 nebo 2 lidi (podle počtu lidí v týmu), které budou po skončení cca. 20 minutového limitu prezentovat. Vyhrává tým s nejvíce informacemi o ostatních (necháváme hlasovat, pokud to nebude jednoznačné). Nejde o výhru, ale předpřipravení účastníků na reflexi. Bylo by vhodné průběžně sondovat výsledky, abychom zamezili publikování obnažených fotek a nechali je pouze pro oči organizátorů. Je vhodné před aktivitou účastníky připravit na to, že o nich může být na internetu víc, než sami chtějí a pokud jim nebude prezentace jejich údajů příjemná, mají právo ji v každém okamžiku ukončit.
Opravdu je možné, aby o každém bylo něco na internetu? Není. Ale minimálně o jednom členu týmu bude na internetu dostatek údajů, aby mohl být odprezentován a představen ostatním.
Původně jsme na LOL uvedli celou hru jako soutěž včetně zahřívacích otázek, ale neukázalo se to jako šťastný nápad. S použitím zmíněných otá¬zek byly odpovědi překvapivě divergentní a často se nedalo určit, čí odpo¬věď je správná. Na závěr účastníci neměli zájem o vyhlášení výsledků, jako spíše o diskusi.
Inspirace k reflexi zde.
vyhledavani.pps - prezentace o efektivním vyhledávání