Čas aktivity | 60 minut |
Čas přípravy | 0 minut :) |
Počet účastníků | max. 24 |
Náročnost (Fyz/Psych/Znal) | 1/2/1 |
Prostředí | Místnost |
Doba konání | Nezáleží |
Počet instruktorů (na hru/přípravu) | 1/1 |
Účastníci poznají skutečný „netspeak“ a zamyslí se nad významem smajlíků v textové komunikaci.
Internet je v první řadě komunikační médium. Proto vznikl, proto se tak masově rozšířil a proto se dnes bez něj lze jen výjimečně obejít. Samotná komunikace se ale na internetu mění – něco nám neumožňuje, něco naopak umožňuje navíc. Díky internetu se začal jazyk (a to zejména angličtina) vyvíjet „internetovým“ směrem. Zároveň velký nedostatek neverbální komunikace začali lidé nahrazovat nejrůznějšími symboly – smajlíky. Kde vznikl Leet a jaký význam mají smile?
Každý dostane papír a tužku. Po krátkém teoretickém úvodu instruktora zaměřeném na vhled do historie a vývoje „netspeaku“ promítne instruktor na plátno relativně obyčejnou větu bez jakéhokoli kontextu. Věta je na závěr opatřena smajlíkem. Otázka na účastníky zní, jak vnímají význam té věty? Co v nich přidaný smajlík vyvolává za významy? Každý si udělá o svém dojmu kratičkou poznámku na papír a následuje kolečko, kde každý řekne, jak větu a smajlíka vnímal. Takto se celý cyklus opakuje s několika nejrůznějšími (ale běžnými) smajlíky – věta většinou pokaždé získá trochu jiný význam a téměř nikdy se všichni na významu neshodnou. Z tohoto příkladu tedy vyplyne obvykle zajímavá diskuze.
Na závěr instruktor shrne výstupy z diskuze a příp. ještě doplní několika teoretickými informacemi.
Ale to přeci záleží na kontextu té věty, která tam je! Ano to je pravda. Tato věta kontext nemá.
Téma smajlíků a akronymů je velice zajímavé, pro účastníky přitažlivé a bohaté. Tato aktivita se ho jen lehce dotkla, ale narazili jsme na veliký zájem a zapálenou diskuzi. Doporučujeme tomuto tématu věnovat více času a aktivitu více rozpracovat pro delší časový rámec. Zejména pak téma netspeaku a akronymů je vděčné na aktivitu akčnějšího typu, než je sezení v kroužku.