On-line předakce
Čas aktivity |
10h (individuální) - Instalace virtuálního prostředí Docebo, nastavení apod.2-3h týdně na udržování, komunikace s účastníky apod. |
Čas přípravy |
2 hodiny |
Počet účastníků |
cca. 24 |
Náročnost (Fyz/Psych/Znal) |
1/2/3 |
Prostředí |
Online prostředí – mělo by splňovat:
Uživatelské účty
- základní profil (základní info, avatar atd.)
- možnost zalogování dvou uživatelů z jednoho IP
- založený účet by měl potvrzovat administrátor (pro přehled)
Novinky
- zejména znění úkolů, materiály ke kurzu atd.
Diskuze
– jednotlivá témata, úkoly, dražba apod.
Wiki systém
– možnost psaní příspěvků, rozví
jení témat, které tam budou |
Doba konání |
Před akcí |
Počet instruktorů (na hru/přípravu) |
2/2 |
Stručná anotace
Navození atmosféry kurzu. Aktivita se skládá z několika úkolů, které účastníci plní online před samotným kurzem. Tyto online aktivity se poté reflektují na kurzu.
Cíle aktivity
- Vyzkoušet si vystupovat v online prostředí za svou pravou i falešnou virtuální identitu.
- Srovnání vystupování lidí online a poté reálně na kurzu.
- Účastníci dostanou zpětnou vazbu na své chování v online prostoru.
Materiál
-
Internet
-
komunikační platformu, na které proběhne vlastní aktivita (fórum nebo e-learningový systém)
-
maily na všechny účastníky
-
dopisy
Motivace
Na začátku pošleme účastníkům dopis, vysvětlující smysl celé online předakce. (viz přílohy)
Popis
Fáze: Online
- V první fázi účastníci dostávají mailem dopisy, kde jsou úkoly, které mají plnit v online prostředí.
- V prvním dopisu jsou dva úkoly. Nejprve si mají účastníci založit 2 virtuální identity. První bude odpovídat jejich reálné identitě a druhá bude odlišná od jejich skutečné identity - bude tedy falešná. Další úkol je vybízí k tomu, aby se zapojili do diskuze o službách ve fóru.
- Ve druhém dopise následuje třetí úkol, který vybízí účastníky, aby se zapojili do dražby. Sami mají něco nabídnout a zároveň i usilovato získání nějaké té věci. Majitel se rozhoduje, komu dát svou věc podle toho, jaký důvod uvede žadatel o věc, proč zrovna on by ji měl získat.
- Ve třetím dopise dostanou účastníci za úkol se více zkontaktovat s určeným člověkem a domluvit si s ním, jak by měl vypadat jejich společný večer.
Fáze: Offline
Účastníci na kurzu zreflektují online fázi a předají si navzájem vydražené věci, které dražili online. Aktivita měla tři důležité reálné dopady na kurz:
- V rámci úvodního večera proběhlo vyhodnocení soutěže (body získávané za plnění úkolů a odhalování identit).
- Veliká reflexe toho, jak se jim vystupovalo za pravou a za falešnou identitu, jakým způsobem fungovala komunikace, jak si představovali druhé lidi atd.
- Společný večer – realizace naplánovaného společného večera s reflexí toho, jakým způsobem funguje intimita na internetu.
Otázky k reflexi
(může být zapojena do aktivity Pravá či falešná virtuální identita)
- Jaké to pro vás bylo?
- Jaké to pro vás bylo mít dvě identity?
- Pod kterou identitou jste vystupovali častěji? Proč?
- Jak se promítla vaše pravá identita do vaší falešné? (vlastnosti, způsob uvažování...)
- Měla vaše falešná identita nějaký vliv na vaše vystupování ve fyzickém světě? (možné vyjádřit škálou ano-ne)
- Dokázali byste přiřadit nějaký nick k určitému člověku na kurzu? Podle čeho byste přiřazovali?
- Co vás nejvíce bavilo ve virtuálním prostředí? (Co vás nejvíce zaujalo ve virtuálním prostředí?)
- Chtěli byste se někoho na něco zeptat?
Zkušenosti z LOL
K celé aktivitě jsme využili prostředí Docebo, které plně splňovalo všechna potřebná kriteria. Z pohledu některých účastníků byl systém složitý a zejména fakt, že každou registraci musel administrátor (do 24h) potvrdit trochu komplikoval rozjezd aktivity. Ve výsledku jsme z širokých možností systému Docebo využili pouze diskuze, hodnocení úkolů a vyvěšování zadání úkolů na nástěnku – otázkou je, zda by nebylo jednodušší a uživatelsky přívětivější přiklonit k nějakému mainstreamovějšímu nástroji (např. forum phpBB apod.).
Přílohy ke stažení
- zadani1.pdf - Zadání 1. úkolu
- dotaznik.pdf - Osobnostní dotazník
- zadani2.pdf - Zadání 2. úkolu
- zadani3.pdf - Zadání 3. úkolu
- zadani4.pdf - Zadání 4. úkolu
- spolecna.pdf - Společná charakteristika večera
- jednotlivce.pdf - Charakteristika večera jednotlivce