Muž, který nebyl: nikdy, nikde
Čas aktivity |
15 minut úvodní legenda a pravidla
vyhradit dostatečný čas v průběhu kurzu na přípravy týmů
prezentace 5 minut/tým |
Čas přípravy |
10 minut úvodní legenda
30 minut příprava techniky před prezentacemi |
Počet účastníků |
alespoň 2 týmy po cca. 6 lidech |
Náročnost (Fyz/Psych/Znal) |
1/4/3 |
Prostředí |
v průběhu celého kurzu |
Doba konání |
oddychová aktivita, vhodná po fyzické zátěži |
Počet instruktorů (na hru/přípravu) |
2/2 |
"Yes, We Can!" – heslo prezidentské kampaně Baracka Obamy (2008)
Stručná anotace
Dlouhodobější aktivita, která se zaměřuje na aktivaci sociálních sítí účastníků prostřednictvím komunikačních technologií.
Cíle aktivity
-
Aktivizace vlastní sociální sítě prostřednictvím komunikačních technologií. Práce v týmu pod časovým presem.
Materiál (pro každou skupinu)
- počítač připojený k Internetu s prezentačním SW (Powerpoint apod.)
- SIM karta s kreditem 200Kč (1-2ks)
- psací potřeby
- rekvizity pro prezentaci
- prezentační technika: projektor, počítač, reproduktory
Motivace
Při návratu skupiny se v okně objeví podivně vyhlížející mužík, upoutá na sebe pozornost a krátce vypráví o tom, že se dají udělat velké věcí, apeluje na účastníky, aby ho následovali, ale že důležité je, že tam stejně nejsou. Svůj podivný zmatený výstup zakončí tím, aby přišli za ním, ale hlavně: jako by tu ani nebyl.
Když přijdou do místnosti, přivítá je organizátor a oznámí účastníkům, že měli právě jedinečnou možnost spatřit muže, který nebyl: nikdy nikde. A přiblíží jeho výjimečnost: "Tento muž, který nebyl: nikdy a nikde je svou tváří neznámý. Přesto znáte jeho četná díla. On je symbolem toho, že i náš malý impuls může způsobit lavinu, epidemii, řetězec událostí, u kterého my sami nejsme".
Dále je vhodné Zařadit krátkou debatu o podobných aktivitách a potenciálu komunikačních technologií v tomto směru.
Popis
Každý tým má v průběhu kurzu za úkol vymyslet a realizovat akce, které se nikdo z týmu přímo nezúčastní (tj. účastní se jejich známí a kamarádi, známí známých, náhodní uživatelé sociálních sítí atd.). Akce se musí uskutečnit do posledního večera, kdy proběhne prezentace. Na představení výsledků mít každý tým 5 minut, jejichž součástí musí být autentické záznamy z akce.
V průběhu kurzu vyhraďte každý den cca hodinu na přípravu. Hodina by měla následovat po oznámení pravidel, plus další hodinu by měli mít před samotnou prezentací. K přípravě mohou využít volný čas v průběhu kurzu.
Další pravidla:
- K telefonování mohou použít pouze kartu, kterou dostali (přijímat hovory na své telefony mohou, pokud jim někdo na jejich číslo volá) /důvod: sjednocení startovních podmínek, omezit nutnost vlastních investic/.
- Oni sami nesmí nijak finančně do akce investovat /důvod: v aktivitě jde o aktivaci sociálního kapitálu, nikoliv o to, kdo je ochoten např. nabídnout nejlepší cenu za účast/.
- Akce se nesmí přímo účastnit, ani v ní hrát významnou vůdčí roli.
- Akce se musí zúčastnit lidé, kteří se vzájemně neznají /důvod: zapojit celý tým/.
- Na prezentaci je 5 minut /důvod: delší prezentace je zbytečně "rozplizlá", je třeba vybrat to důležité/
- Hodnotí se společenský dopad akce, originalita, smysluplnost, počet zapojených účastníků, dodržení délky prezentace.
- Co účastníkům akce slíbí, musí dodržet (např. anonymita, nezveřejňování fotografií z akce, atp.) Nesmí kohokoliv jakýmkoliv způsobem poškodit.
Závěrečné vyhodnocení proběhne ke konci akce. Je třeba mít předem připravenou prezentační techniku a každým tým musí mít předem vyzkoušenou funkčnost prezentace (je třeba vyhradit jednoho organizátora pouze na práci s technikou). Je udělena cena diváků a cena odborné poroty.
Otázky k reflexi
Reflexe by měla nejprve proběhnout v jednotlivých týmech, až následně dohromady.
- Účastníci v zásadě připravili dva typy akcí: buď zcela virtuální (např. skupina na Facebooku) nebo reálné (setkání osob za určitým účelem).
- Je potřeba vyhradit jednoho organizátora, který bude vědět, co která skupina připravuje, odpovídat dotazy k pravidlům a případně mtivovat nebo upozorňovat na pravidla (např. že musí splnit vše, co slibují).
- Příprava akce občas narušovala jiné části programu, zvláště ty, které probíhaly u počítačů (nakonec jsme řešili tuto situaci odpojením počítačů od internetu v průběhu jiných aktivit, bylo-li to možné).
- Je třeba mít předem připravené a odzkoušené funkční prezentace.
- Lpěte na dodržování časových limitů.
Zkušenosti z LOL
- Účastníci v zásadě připravili dva typy akcí: buď zcela virtuální (např. skupina na Facebooku) nebo reálné (setkání osob za určitým účelem).
- Je potřeba vyhradit jednoho organizátora, který bude vědět, co která skupina připravuje, odpovídat dotazy k pravidlům a případně motivovat nebo upozorňovat na pravidla (např. že musí splnit vše, co slibují).
- Příprava akce občas narušovala jiné části programu, zvláště ty, které probíhaly u počítačů (nakonec jsme řešili tuto situaci odpojením počítačů od internetu v průběhu jiných aktivit, bylo-li to možné).
- Je třeba mít předem připravené a odzkoušené funkční prezentace.
Lpěte na dodržování časových limitů.