Čas aktivity | 1,5 hod + reflexe |
Čas přípravy | 3 hod |
Počet účastníků | Neomezeně, limitováno pouze prostorem |
Náročnost (Fyz/Psych/Znal) | 2/2/1 |
Prostředí | Bezvětrné, osvětlené, nejlépe místnost |
Doba konání | nezáleží |
Počet instruktorů (na hru/přípravu) | 3/3 |
Soutěžní atmosféru by mohla navodit scénka z Riskuj nebo Chcete být milionářem. Rádi bychom účastníky orientovali na znalostní soutěž, aby se vůbec nezaobírali tím, co hledají, ale snažili se co nejrychleji odpovědět.
Soutěž mezi týmy „vyhledávačů“ o několika kolech. Účastníky rozdělíme do týmů po 4, do smyšlených vyhledavačů - např. Štroodle, Poodle, Noodle, Rooble, Booble, Toodle. Jejich úkolem je, za určený časový limit na kolo, vyhledat co nejvíce „uživatelských“ požadavků na vyhledávání, které se objevují na centrálním display/flipchartu. Otázky z flipchartu tedy simulují požadavky na vyhledávání „v reálném čase“. Hledají v nepřehledné hromadě papírků s natištěnými slovy, rozházené po zemi (otázky jsou kladeny tak, aby na něj 100% šlo nalézt odpověď ve vytištěných papírcích). Na každém papírku je jedno slovo a jejich cílem je co nejrychleji sestavit z nalezených slov odpověď, připevnit (žvýkačkové lepíky) slova na papír ve správném pořadí, přidat k nim číslo otázky a doručit ji k centrálnímu pultíku. Jakmile je odpověď doručena, nebo vyprší časový limit pro vypracování otázky, otázka je stažena. Pro zvýšení soutěživosti je vhodné přidat tabuli s průběžným skóre.
Je důležité si uvědomit, že nejde o vědomostní soutěž! Vypracování otázek slouží jen jako náplň, ne cíl. Ideální by bylo, aby před posledním kolem bylo co nejvíce týmů vyrovnaných (každý tak ještě může vyhrát) a také tak coby „uživatel“ - instruktor rozhodovat při spornějších variantách odpovědí, které týmy přinesou
1. počet členů dumajících nad otázkou/hledajících/skládajících je na týmu
2. každý člen u sebe může mít právě jeden papírek
3. pokud se papírek se slovem nehodí, lze jej vrátit zpět do hromady, ale není možné jejich odkládání stranou apod. Je tedy možné mít papírek buď:
Body se započítávají za každou správně zodpovězenou otázku. Otázka musí být odevzdána se správnými slovy a ve správném pořadí, v opačném případě musí být hráči bez milosti vykázáni, minimálně na konec fronty.
Uprostřed místnosti je rozsypaná hromada bílých, neoznačených papírků se slovy. Na flipchartu/plátně postupně odhalujeme otázky (číslo + její znění, přibližně každou minutu jednu, ze začátku pustíme do oběhu alespoň 3 nebo 4), tzn., že otázky se na plátně neustále posouvají, něco jako na nádraží seznam vlaků. Každá otázka může být zodpovězena tedy jen jednou. Otázek na kolo 15 + 10 rezervních. Za každou dobře a včasně zodpovězenou otázku získává tým 1 bod. V prvním kolem se soutěží pouze o region Evropy. Pro zvýšení chaosu můžeme nechat nepoužité papírky s odpověďmi ležet na ploše.
Kolo probíhá obdobně, jen je kratší a otázky jsou vědomostně mírně náročnější. Otázek je 20 + 5 rezervních, u každé otázky je navíc vyznačen kontinent, ke kterému se otázka počítá. Za každou správnou odpověď tým získává 2 body. Otázky jsou tentokrát na papírcích, jež jsou barevně označené nebo tištěné na barevné papíry - např. podle druhu odpovědi: zeměpis, datum, název díla, vlastní jméno apod.
Vyhledávače jsou personalizovány a každý, kdo chce přinést odpověď za jednotlivý kontinent, musí být náležitě oděn: (pro větší fotogeničnost)
Inspirováno serverem Midomi.com a obecně hlasovým vyhledáváním. Ve třetím kole probíhá zadávání podle zcela jiných pravidel - je třeba připravit k použití alespoň 10-12 počítačů/Mp3 přehrávačů se seznamem skladeb očíslované 1-71 (cca. 50-60 co nejznámějších kousků, seznam k inspiraci naleznete v příloze). Zástupci vyhledávačů přicházejí ke zdrojům hudby volně a odběhávají hledat části názvů skladeb v hromádce, která je tentokrát tříděná podle doby vzniku skladby (např. červené papírky - před rokem 1950, modré 1950-70, …). Za správně zodpovězenou skladbu 3 body. O správnosti názvu opět rozhoduje „uživatel“, instruktor. Podle obtížnosti skladeb můžeme uvážit vyvěšení jednoduchého seznamu skladeb (jen interpret a název) někam na zeď (pochopitelně ne ve stejném pořadí jako jsou písničky!). Tak se také bude nejlépe evidovat, které skladby jsou již vyřešené.
Poslední kolo má opět mírně jiná pravidla než první a druhé kolo, a je co se týče cílů aktivity nejpřínosnější, provede-li se dobře. Vybrané kontinenty dostanou speciální omezení na vyhledávání, např. Evropa nesmí kvůli politické korektnosti používat slova jako Eskymáci (ale Inuité). Za každou plně zodpovězenou otázku přináleží týmu 5 bodů.
Tuto aktivity jsme na LOL stihli odzkoušet bohužel jen v rychlosti a nezbyl žádný čas na reflexi. Podcenili jsme přípravu a kvůli opomenutí jsme neměli správně připravené otázky do 3. kola. V reflexi bychom si tedy museli připravit půdu krátkým teoretickým úvodem, např. o gatekeepingu. Aktivita je poměrně náročná na přípravu, ale je velmi chytlavá, podporuje soutěžení a podle mého má na reflexi velký potenciál.